مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

انباشت زباله در بسیاری از مناطق لاهیجان طرفداران محیط‌زیست را می‌آزارد. با این وجود وقتی صحبت از زباله گیلان می‌شود همه نگاه‌ها به سراوان برمی‌گردد.

زباله تموشل در لاهیجان

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، این در حالی است که جایگاه دفع زباله‌های لاهیجان پس از سراوان دومین محل دپوی زباله در گیلان است که این محل دفن زباله نیز آسیب‌های زیست‌محیطی مانند آلودگی رودخانه‌ها را به دنبال داشته است.

زباله‌های چند شهر استان به محل دپوی پسماند لاهیجان واقع در تموشل انتقال داده می‌شود. جایی که ظرفیت انباشت این حجم بالای زباله را ندارد، به همین دلیل تهیه زمین برای دفع زباله در این منطقه یکی از دغدغه‌های مسئولان این شهرستان شده؛ موضوعی که تاکنون با وجود تشکیل جلسات متعدد به نتیجه نرسیده‌است. با تداوم چنین شرایطی مردم منطقه تموشل لاهیجان همچنان از بوی بد و آسیب‌های زیست‌محیطی حاصل از دپوی زباله در این منطقه رنج می‌برند و تعلل برای ساماندهی محل دفن زباله در تموشل فاجعه‌ای مشابه سراوان رشت برای مردم در پی خواهد داشت.

دپوی زباله‌های شهرهای دیگر در لاهیجان

همین موضوع چندی پیش انتقاد رئیس شورا از دپو زباله شهرهای دیگر در لاهیجان را در پی داشته است. جواد نجار تمیزکار در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرده بود که اداره کل منابع طبیعی و برخی اداره‌های استانی در پاسخگویی به روند حل معضل پسماند لاهیجان کوتاهی می‌کنند. وی خواستار پاسخگویی شهرداران شهرهایی که زباله‌های آنها در منطقه تموشل لاهیجان ریخته می‌شوند نیز شده بود.   

باید هرچه سریع تربرای حل معضل پسماند و تصفیه شیرابه درلاهیجان برنامه‌ای اساسی در نظر گرفته شود. برخی از مسئولان و نمایندگان معتقدند که باید این موضوع در سطح ملی برای اجرایی شدن طرح تصفیه شیرابه‌ها و تبدیل آن به آب مورد نیاز در امور کشاورزی و صنعتی لاهیجان پیگیری شود.

  «ذبیح‌الله نیکفر»، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس که از منتقدان تخلیه زباله و عدم ساماندهی تموشل است، گفت: گویا مقدمات کار برای به نتیجه‌ رسیدن این طرح انجام شده است اما دستگاه‌های ذی‌ربط و اعضای شورا و شهرداری از آن حمایت نمی‌کنند.

این در حالی است که به گفته مسعود کاظمی، شهردار لاهیجان تاکنون در مورد حل معضل زباله لاهیجان نه تنها هیچ اعتباری به شهرداری پرداخت نشده، بلکه علیه شهرداری شکایت هم شده است.   

آسیب به آب‌های زیرزمینی

 شهردار لاهیجان گفت: زباله ۳۰۰ روستا و ۵ شهر در تموشل دفع می‌شود. تاکنون دفن زباله‌ها نیز بهداشتی نبوده و اتفاق بدتر آن‌که فاصله آب‌های زیرزمینی نسبت به محل دفن زباله‌ها کم است. شهرداری لاهیجان برای کنترل شیرآبه در کوتاه مدت فقط توانسته با کمک محیط‌زیست و دانشگاه گیلان هماهنگی‌هایی را انجام دهد تا از آسیب به آب‌های زیرزمینی جلوگیری کند.  

زباله‌های شرق گیلان مانند لنگرود، رودسر، املش، آستانه، لاهیجان وسیاهکل باید هرچه سریع‌تر مدیریت شود. باوجود این‌که شهرستان رودسر یک واحدکمپوست با ظرفیت ۱۲۰ تنی دارد، اما فقط ۲۵ تا ۳۰ تن زباله در آن دفن می‌شود و بیش از این کارایی ندارد. زیرا این کارخانه در حال حاضر تبدیل به سوله شده و از آن فقط برای تفکیک زباله‌تر و خشک استفاده می‌شود. واحد کمپوست در حال تاسیس منطقه آلمان‌لنگه لنگرود نیز با ظرفیت ۲۵۰تن درحال احداث است که ۳۵ درصد پیشرفت دارد. بنابراین ریجکت‌های واحدهای کمپوست رودسر و لنگرود به محل دفن زباله لاهیجان در تموشل انتقال داده می‌شود.   قربانعلی محمدپور، مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان درگفت و گو با پایگاه خبری ابریشم گفت: طبق محاسبه دقیقی که روی زباله چند شهرستان شرق گیلان و شهرهای اقماری همچون چاف و چمخاله، کلاچای، چابکسر و رحیم آباد انجام شد، درحدود ۴۰۰ تن زباله برای عملیات مدیریتی و دفن نهایی به تموشل لاهیجان منتقل می‌شود.   

ساخت زباله سوز

اخیرا یک شرکت سرمایه‌گذار خارجی آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری طرح زباله‌سوز منطقه شرق گیلان به مرکزیت لاهیجان اعلام کرده است که در صورت موافقت دستگاه‌های ذی‌ربط استانی، در آینده نزدیک اجرا می‌شود تا بخشی از مشکل تموشل حل شود.  

همچنین  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گیلان گفت: ۸۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای معضل پسماند گیلان اختصاص یافته که قرار است طی امسال و سال آینده اختصاص یابد.

علی اوسط اکبری مقدم افزود:  از این مبلغ ۴۰میلیارد ریال به صورت ویژه به شهرستان بندرانزلی اختصاص یافته و بقیه برای سایر شهرستان‌های گیلان است. احداث زباله‌سوز یکی در شهرهای غرب، یکی هم شرق گیلان در لاهیجان و یک واحد هم در مرکز استان در برنامه قرار دارد. حوزه  معاونت عمرانی استانداری آمادگی دارد که در موضوع حل معضل زباله‌ها و تصفیه شیرابه زباله شهرستان لاهیجان کمک کند تا اگر مشکلی وجود دارد، آن را رفع کند.  

کد خبر 464113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گیلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha